Sınav Dediğin Yalnız 3 Adım !

23
1652
unigo336-280-2

Taha ÖZULUCAN- ÜniversitegGO Yazarı

Herkese merhaba. İsmim Taha. Bu yıl ki üniversite sınavında 118. oldum ve Cerrahpaşa ingilizce tıpa

yerleştim. Şüphesiz sancılı bir süreçti, özellikle dershaneler olmadığından önceki dönemlere göre daha da

sancılıydı bizim dönem için muhtemelen. Bu yazıyı da önümüzdeki veya daha sonra sınava girecek olan

sizlerle tecrübelerimi paylaşmak, yolunuza biraz olsun ışık tutmak için yazıyorum.İnşallah verimli olur

faydasını görürsünüz.

Başlıkta da ifade ettiğim üzere tüm sınav sürecinin 3 adımdan oluştuğunu düşünüyorum.

İlki yüzleşme ve psikoloji, ikincisi teknik süreç, sonuncusu ise bu ikisinden doğan sınav anı zihniyeti.

Bu yaklaşıma bakınca sınavı biraz küçümsüyormuşum gibi görünüyor olabilir. Veya “Söylemesi kolay”

diye de düşünmüş olabilirsiniz. Ama inanın o abartılan, büyütülen, maraton falan gibi dehşetli isimler

takılan sınav bu 3 aşamadan fazlası değil. Gelin bunu böylece kabullenelim, hem gözümüzde büyümesin

hem de hak ettiği endişeden fazlasını taşımayalım bu konuda.

Şimdi girizgahımızı yaptığımıza göre yavaş yavaş ilk adımdan bahsetmek istiyorum. Dediğim gibi ilk

adım sınavın ismiyle cismiyle gerçeğiyle her şeyiyle yüzleşmek ve psikolojinizi düzgün, moralinizi yüksek

tutmaktan ibarettir. Buna ilk adım diyorum; çünkü bunlar sağlıklı yapılmazsa başarısızlık muhtemeldir

bence. Eminim siz de zekası da çalışması da yettiği halde istediği okula yerleşemeyen insanlar

tanımışsınızdır, işte bu insanlarda birinci adım oturmadığından başarıya ulaşılamamıştır diye

düşünüyorum.
Peki ne yapmak gerekiyor?

Şimdi en başta şunu kabullenmemiz gerek: Artık bir sınav öğrencisiyiz, durum önceki yıllardakinden

farklı.Artık TV izleme düzenimizi, sosyal hayatımızı, internette eğlence için geçirdiğimiz vakti kısıtlamak

zorundayız. Kısıtlamakla kalmayıp oluşturduğumuz yeni vakitleri ders vaktine dönüştüreceğiz. Belki bu

hoşumuza gitmeyecek, zorlanacağız; ama şunu unutmayın BU HAYALLERİNİZE GİDEN TEK YOL.

Bir yerde şöyle bir söz okumuştum:Hayalleriniz için isteklerinizden fedakarlık etmezseniz, istekleriniz

için hayallerinizden fedakarlık edersiniz. Bu yüzden bu yıl bu tempoyu göze alacağız. Ağustostan

hazirana kadar ygs sonucunuz denemeleriniz nasıl olursa olsun bu moddan çıkmamak kritik öneme sahip.

Ciddiyeti konsantrasyonu asla elden bırakmamak şart.

Bu bahsettiklerim ikinci adıma, yani çalışmaya önemli bir temel oldu. Bu ciddiyeti kazandıktan sonra

yapılan çalışma daha verimli ve uzun soluklu olacaktır. Ancak ilk adımın bir de duygusal boyutu var.

Sınav hiç şüphesiz sancılı bir süreç.( Zor demek şartlanmak gibi olur, o yüzden siz de zor sözcüğünü

telaffuz etmeyin. Beyniniz kendi sesinize duyarlı olduğundan kendi söylediklerinizle çabuk

şartlanıyormuş. Dikkatli olalım yani söylediklerimizde, kendimizi motive edecek şeyler söyleyelim ki

beyin de ona şartlansın.) Bu sancının çok büyük bölümü de stres korku ikilisinden kaynaklanır. Sınava

yaklaştıkça bu arkadaşlardan daha sık bahsedeceğim, özellikle üçüncü adımda, şimdilik kısaca değinelim.

Aslında sınav paniği öğrenilmiş bir duygu bence. İnanın öyle. Bir düşünün, paniğin sınavda

performansınızı artırdığı oldu mu hiç? Aksine düşürür, bildiğinizi de unutursunuz. O zaman bu panik

durumu hiçbir işe yaramıyorsa, neden yönetimi sizde olan kendi öz zihninizde bu duyguyu barındırasınız?

Bu açıdan bakmak lazım.”Beyin benim beynim, heyecanlanmak istemezsem heyecanlanmam. Ve ben

heycanlanmamayı seçiyorum.” bu sloganı iyice benimsemek en iyisi. Bunun yanında psikologumdan

öğrendiğim bir iki teknik var.Heyecanla ilgili bazı tespitlerim var. Onları da ilerleyen zamanlarda

paylaşacağım.

Birinci adım şimdilik bu kadar. Elinizden geldiğince sınavla yüzleşin, soğukkanlı olun. Ve en

yükseğini hedefleyin. Bir üniversite bir bölüme şartlanmayın. “Nereyi istiyorsun?” sorusuna içinizden

vereceğiniz bir cevabınız olsun tabii ama orası olacak diye bir kaide yok unutmayın.

Sormak istediğiniz bir şey olursa yorum atabilirsiniz. Bir dahaki yazıma dek

sağlıcakla kalın.

Yazımın Devamı için Buraya Tıklayınız

23 YORUMLAR

  1. Çok güzel anlatmişsiniz ellerinize sağlık. Size bir kaç sorum olacak . Öncelikle Marmara hukuk fakültesine ya da onun puanın da onun sıralamasında bir üniversiteye gitmek için ygs den nasıl bir puan almamız gerekir . Mesela türkçeden 32 net . Sosyal den 31-32 net . Matematikten 29 -30 net olsa ygs için yeterli mi ? Ygs fen için de 8-9 net çıkarmak istiyorum . EA öğrencisiyim . Ygs fen için biyoloji ve kimya çalışmaya karar verdim . Bana kitap olarak yardım edebilir misiniz ? Şimdi den teşekkürler … (Ygs fen için önereceginiz kitaplar ağır olmasa sevinirim. )

    • Sınavın zorluğu son yıllarda büyük zikzaklar çizerek artıp azaldığı için malesef şu şu net yeterli olur demek çok zor. Bence sen Allah ne verdiyse derler ya, o misal elinden gelen netin en iyisini yapmaya çalış. Hem kendini sınırlandırmamış olursun. Bir de ygs emin ol çok çalışmayı gerektirmez. Daha çok lys ye odaklan derim, ygs fen konusunda da şunu söyleyeyim: Paragrafım mat birim baya toparlandı, sosyalden konu eksiğim az kaldı diyebildiğin zaman ygs fen çalışmaya başla bence. Çünkü senin için o üçü fenden çok daha önemli. Çalışmaya başladığında ise eksen veya sınavın ygs biyoloji ve kimya konu anlatımlısını alıp yavaş yavaş kasmadan çalışabilirsin. Onları çalışırken de detayları ezberlemeye çalışma, gerekli temel şeyleri öğren yeterli olur.Fizikle hiç uğraşma derim, çünkü zaten fenin kat sayısı az bütün o kuvvetler bilmem neleri çalıştına değmez.

    • Ders çalışırken ben sınava çalışıyorum diye değil, ben üniversiteye çalışıyorum diye düşünmeye çalış. “Şimdi bu masadan kalkmayacağım, çalışacağım, çünkü hayallerime böyle ulaşacağım” diye telkin et kendine devamlı. İlk seferlerinde zor olur sonradan alışırsın diye tahmin ediyorum.

    • Bak her gün çalışırken kendine konu konu veya belli sayıda testlerle çıta belirle. Ben bugün biyodan sindirim sistemini bitireceğim ve üç test çözeceğim, ama bunları yaparken öğreneceğim, gibi. Ve sindirim sistemini öğrendiğini hissedene kadar çalışmaya çalış. Saat sınır vermektense bu şekilde çalışmak çok daha kalıcı ve verimli olur diye düşünüyorum. Uzun konuları da parçalar öyle çalışırsın.

  2. Bende ilk iki bini hedefliyorum ama benim test kitabim bir ya da iki tane var ben ne yapmaliyim her gun agliyorum benim derdim calismak degil calismam icin kitap lazim yardim edecek olursa lutfen cevap yazsin yazi da guzeldi bu arada

    • İkinci el kitapcılarda istediğiniz kitapları toplam 20-30 liraya alabilirsiniz. Diğer bir seçenek olarak da dersaneleri gezerek eski kitapları isterseniz size kesinlikle yardımcı olacaklardır. Çalışmalarınızda başarılar dileriz.

    • bitirdim derken tüm deneme sınavlarında oratalama 10 ve üzri net yapıyorsanız sıkıntı yok demektir bu aşamadan sonra yaprak tes alıp ayda bir herhangi bir yayının yaprak teslerini çözmeniz konuları sıcak tutacaktır. Zaten yaprak testlerde her konudan 1,2 veya 3 test olur hızlı bir tekrar atmış olursunuz. Ara ara eksik tesbit ettiğiniz konuları gözden geçirirsiniz. Diğer dersleride aynı düzende bitirip hızlı bir şekilde LYS’yebaşlamanızı öneririm

  3. İlk olarak ellerine sağlık ve emeğine sağlık yazı için.. Birkaç fikir oluşturdum kafamda ama korkuyorum başlamaya sanki her dersimde eksiğim varmış gibi geliyor. Ya da başaramayacakmışım gibi geliyor. 11. sınıfa geçtim ama bazı insanların ‘O daha 11’sin ya ne bu stres’ tarzı konuşmalarından nefret ediyorum. Böyle ağızlarına kepçeyle vurup kafalarını kesip camdan atasım geliyor (ölmeseler iyi olurdu yapardım :/)
    Sonra bir de gittiğim yerlerde bana sürekli ne olmak istediğimi soruyorlar. Sizce bu sorulara nasıl cevap vermeliyim veya nasıl geçiştirmeliyim? Çünkü söylemek istemiyorum. Çünkü söylersem yapamayacakmışım gibi geliyor.. Aynı zamanda şimdiden eksiklerimi nasıl tamamlamalıyım sizce??? bu yaz tatilinde çalışmadım sizce çok şey kaybettim mi?? Yani çalışmak istedim ve bunun gerekliliğine inandım ama çalışmadım. Canım sürekli oyunlarla, dizilerle vakit geçirmek istedi. Bir de başlarsam yapmak istediğim şeylerden vazgeçeceğimi bildiğim için biraz zorlanıyorum. Hazırlık okuduğum için dizi izlemek fazlasıyla alışkanlık oldu. Yardımcı olmanızı çok isterim. İnşaAllah bir gün bende güzel bir yer kazanıp ekibinize dahil olurum 🙂

    • Bi defa bu telasini uzerinden biraz olsun atmaya bak, buyuk bi panik icinde gibisin. Ders calissan da calismasan da panik seni gerer sadece. Ne olmak istedigini de kimseyle paylasmak zorunda degilsin, baski altinda kalacaksan kimseye soyleme icinde kalsin. Yaz tatilinde calismak gibi bi zorunlulugun da yoktu on birinci sinifta mesele sene icinde iyi calismakta gizli. Bu yil elinden geldigince sakince on birinci sinif konularini halledip kalici sekilde ogrenmeye calis.

  4. Ben 11. Sinifa geçtim.9 ve 10 da geç saatlere kadar çalıştım.10.sınıf palme denemesinde falan 115 civarında net falan yapıyodum.Yaz tatilinde de matematik ygs soru bankasi çözdüm ve şimdide geometri çözüyorum ama kendimi eksik hissediyorum.Hedefim hacettepe tıp. Rehberlik hocam hafta sonları ygs hafta icleride Lys çalışmamızı öneriyor. 11. Sinifta nasıl bir ders calisma programı uygulamaliyım? Sizin çalışma programınizi atarmisiniz?

    • Bir defa benim hicbir zaman kalip bir calisma programim olmadi hep ihtiyacima yonelik sekillendirdim cizelgemi. Bunlari yapmis olman bu kadar azimli olman tabii cok guzel, daha simdiden 115 net dogru yolda oldugunun habercisi. Ancak sunu da soylemeliyim: Cok calisma arzusu cok hirs cabuk yorar, sinav basarisini da dusurur.(Ucuncu adimda bunlara deginecegim) Bu yuzden bana kalirsa biraz sakinles, temponu dusur. Sene icinde en azindan birinci donem boyunca ygs calisma. Sadece on biri sıkı tut. Emin ol su anki enerjine on birin yazinda on ikide cok ihtiyacin olacak simdiden kendini biktirma derim.

  5. Taha Merhaba…
    Ben 12. sınıf oldum YGS matematiğinin hemen hemen sonuna geldim fen derslerinden de henüz bi kısım bitirebildim ve LYS matematiğe de başladım ‘polinomlar’ .
    Eksiklerim çok yani bütün konuları adamakıllı çalışıp kavramam gerekiyor
    Fen lisesi öğrencisiyim
    şuan bir sıkıntı yok aslında stres var biraz ama birşeyleri eksi,k yada yanlış yapıyormuışum gibi bir his var çalışmak yetmiyormuş gibi daha çok çalışmam gerektiği ni düşünüyorum hep yani ne kadar çalışsam da tatmin olamıyorum konu eksiğim olduğu için mi ?
    Bir de sen ne zaman başladın YGS LYS ye bitirip güzel bir üniversiteye yerleşebilir miyim TIP fakültesi

    • Her seyden once sunu soylemek istiyorum: Butun bu endise, yetersizlik hissi normal. Insan ister istemez boyle bir dusunceye kapiliyor , ancak bu endise gercek degil. Calisiyorsun ve ogreniyorsun, bunu kendine telkin et. Istedigin okula yerlesememen icin de hicbir sebep yok, belli ki bir calisma disiplinine de sahipsin. Su ana kadar gosterdigin kararlilikla devam edip konu eksiklerini kapatmaya calis. Tabii ben lys konularinin daha acil oldugunu dusunuyorum, ama herkes kendinin rehberidir neye calisma ihtiyaci duyuyorsan ona calis, yeter ki panige kapilmadan ogrenerek calis

  6. Merhaba.bende bu yil ygs’ye girecegim ama sadece okulumuzun yaz kursuna ve bir dershanenin 10 gunluk programina gittim.ama ne tekrar yaptim ne baska bir sey.hep arastirma yapardim ve hala yapiyorum.(plan icin ,motive icin, calisma icin).ama aklim basima ağustosta geldi tabi o zmn nasil calisacagim hakkinda kafam cok karisikti ve hala karisikta neyse.ben itü uzay muhendisligi istiyorum.bunun icin bu siteden buldugim 4 aylik programi kendime gore lys de katarak duzenlemeyi dusunuyorum.sorum su ki lys de ve ygs de cogu konu ayni.lys icin sirf daha ayrinti calismali miyiz yoksa o ygs icin calistigimiz kadari yeter mi?ygs lys beraber calisin diyorlar ya.iste cigu konu ayni yani o ayni konulari calisinca beraber goturmus oluyor muyuz yoksa ayni olmayan konularida mi ygs programina eklemeliyim?birde muhendislik icin mat geo biyo fizik mat kimya onemli diye biliyorum.lys 1 ve lys 2 yani.ama lys de hangisine girmeliyim yada ikisinede mi girmeliyim bilmiyorum.kafam cok karisik.zaten bu yuzdende 3 ay boyunca calisamadim.kafamdaki kuruntular beni yedi de yedi.teşekkürler cok uzun yazdim kusura bakmayin.

  7. Sorun degil, onemli olan aklini karistiran seylerin giderilmesi. Ya en basta sunu soylemeliyim: lys 1 e de 2 ye de girmelisin, cunku istedigin bolum mf4 puan turuyle ogrenci alan bir bolum. Calismaya yeni basliyor olmak da seni hic urkutmesin gec kalmis degilsin. Bir de ygs ile lys konulari tamamen ayni degildir. Genelde lys konulari ygs yi kapsar sadece isimleri ayni gorunur. Bu yuzden bence su an icin mantikli olan lys ye yonelik detayli calismak.

  8. Merhaba ben 12. Sınıf tm öğrencisiyim şu anda bir dershaneye gidiyorum. Yazın hızlandırma dönemi çok güzel geçti hiçbir sorun yoktu. Fakat okullar açıldı ve hafta içi okuldan sonra 3gün birde haftasonu gidiyorum. Zaten okulda 8 saat ders ve orada da 4ders olunca günlük 12 saat ders görmüş oluyorum ve ben son derslere doğru iyice bitiyorum ne dersten bir şey anlıyorum ne de eve geldiğimde test çözebiliyorum. Böyle derslerin verimini alamadığımı düşündüğümden dershaneden ayrılmak istiyorum ama tek başımayken konuları yetiştirememekten korkuyorum. Sizce ne yapmalıyım?

    • Bana sorarsan ayrilmak cok dogru bir tercih olmaz cunku dersanedeki konu anlatimlarina girmeyip sadece denemelere bile girsen oldukca faydasini gorursun. Soru sorma meselesini saymiyorum bile. Hem bu daha ilk zamanlar oldugu icin bu kadar yoruluyorsun, bi iki haftaya kadar iyice alisirsin.

  9. Merhaba öncelikle ellerine sağlık. Ben de 12. Sınıf öğrencisiyim. Sormak istediğim bir kaç şey var. Ben çalışmaya daha yeni başladım sayılır yazılarını okudum ve mantıklı geldi. Yani yetiştiremeyecegimi düşünüyorum ama biraz daha rahatladm. Sence yetisebilir miyim ? Konu açıklarım çok. Nasıl bir planla çalışmak gerekiyor ? Hangi dersten gitmeliyim ? Planim aslında ilk kimya ve biyolojiyi bitirip fizik ve matematige baslamayi dusunuyorum. Turkcede konu açığım yok zaten. Bir de şöyle bir sorunum var… Örneğin dün bi konuya calisip bi kac test cozuyorum. Bugun farkli konuya calisiyorum. Ama onume dunku konuyla ilgili bi soru çıkınca kalıyorum ne yapmalıyım ?

CEVAP VER